Husets hjerte i hjemmet er barnerommet, her er det alltid barnelatter og glede. Amalie tilbringer mye tid inne på rommet sitt, for det er hun veldig glad i. Ei anna liten frøken liker også å tilbringe mye tid her inne, nemlig lille Anemor. Planen for henne er at vi skal gjøre om badet som vi har oppe, til et eget rom til henne også! Det er noe jeg ser veldig frem til, for planene om hvordan jeg skal innrede – er klare allerede. Siden det 99 % av tiden flyter over av leker på rommen, så er det ikke alltid sånn at det er like perfekt. For jeg er den som er veldig glad i å rydde barnerom altså, og når jeg først da skal ta bilder så rydder jeg. Der har du mamsen som har støv på hjernen, haha!

fullsizerender-48 fullsizerender-51

Det pleier alltid å være et stort fokus på barnerom. Det er nok mange mødre som gjør mye ut av rommene til barna sine, noe som utgjør at det blir mye kritikk for det. Om det er sjalusi, det vet jeg ikke. Men en ting er at det kommer kommentarer om hvorfor vi mødre er så egoistiske og innreder rommene slik VI ønsker at det skal være og vil ha det, hva er da vitsen med å innrede et barnerom når barna ikke får røre rommet? Jeg ser hva folk TROR, men det er jo overhodet ikke slik det er bak fasaden her i hjemmet. Jeg har gjort veldig mye ut av rommet til Amalie, det forandrer seg jo til større hun blir og man får mer fokus vekk fra det lille sukkersøte til det mer ungdoms rommet. En ting er at jeg har min hobby med å drive med interiør og for at det er det jeg trives å holde på med, men også for Amalie sine behov. For hver tid hun er på rommet sitt, så kan hun sitte der og kose seg, hun er ikke den typiske sjuåringen som leker så mye med dukker, hun er den som liker å være kreativ, tegne, danse, høre musikk, synge, pusle og perle. Da ser jeg det på hele hun at hun virkelig trives og er glad i rommet sitt.

fullsizerender-53

Jeg har alltid vært opptatt av tekstiler og hvordan jeg skal innrede et barnerom, alt som er på rommet til Amalie er hennes ting, det er det hun eier og skal få leke med det akkurart sånn som hun ønsker. Hun skal også få lov å leke og herje Som hun vil – for dette er hennes fristed til å bare være Amalie. Barna skal kunne trives på rommene sine og føle seg både hjemme og trygge og siden hun nå er stor nok til å leke selv der inne er det ingen mor som skal sitte og si «nei ikke røre!» Etter å ha tenkt litt over det selv er det jo egentlig ikke noe annet enn helt logisk og veldig sant. Barnerommet er rommet vi husker hele livet. Hun har leker for at de skal kunne lekes med, ikke for at de skal stå og støve ned. Så bare for å oppklare det for dere før dere begynner å spekulere så skal dere vite at hun får lov til å leke og rote alt hun bare orker på rommet sitt. Det viktigste for meg er å lage et rom som barnet trives i, der de kan skape gode minner og se tilbake på.

